ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Γίνομαι βίγκαν: 5 συμβουλές για εύκολη μετάβαση

Από  | 

Πήρες την μεγάλη απόφαση να υιοθετήσεις τον βίγκαν τρόπο ζωής. Συγχαρητήρια! Με την απόφασή σου όχι μόνο θα απαλλάξεις πολλά ζώα από ασύλληπτα βάσανα, αλλά πρόκειται να δεις και μερικές πολύ ευχάριστες αλλαγές στο σώμα και στην υγεία σου.

Για κάποιους ανθρώπους η μετάβαση στον βιγκανισμό είναι τόσο απλή όσο η αλλαγή ενός πουκάμισου. Όμως εφόσον διαβάζεις αυτές τις γραμμές μάλλον δεν ανήκεις σε αυτούς. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό και σίγουρα ανήκεις στην πλειοψηφία, καθώς τόσο μεγάλες αλλαγές στον τρόπο ζωής συχνά αποτελούν πρόκληση, ειδικά στον κόσμο που ζούμε.

Ευτυχώς για σένα, πολλοί έχουν βρεθεί στην θέση σου νωρίτερα κι έτσι, πλέον υπάρχει πολλή βοήθεια και πολλές συμβουλές για να σε βοηθήσουν να κάνεις την μετάβαση πιο ομαλά. Παρακάτω έχουμε συγκεντρώσει τις πιο σημαντικές από αυτές:

 

Ξεκίνα ανάποδα (είναι πιο εύκολο!)

Άσε το φαγητό για το τέλος. Η αλλαγή της διατροφής είναι πολύπλοκη και προϋποθέτει διαφορετικά βήματα για τον κάθε άνθρωπο.

Ξεκίνα διαβάζοντας και αναθεωρώντας το μπάνιο σου και την ντουλάπα σου:

▪Η κατανόηση της βίγκαν ηθικής και του κινήματος απελευθέρωσης των ζώων είναι ουσιώδης στο νέο τρόπο ζωής. Γιατί αποφάσισες να γίνεις βίγκαν; Τι ακριβώς πιστεύεις; Τι θα μπορούσε να σου αλλάξει γνώμη; Το ξέρεις ότι έχουμε κυνόδοντες; Μήπως αυτό σημαίνει ότι είμαστε σχεδιασμένοι να τρώμε ζώα; 😂

Στις ενότητες Ηθική, Υγεία, Περιβάλλον και Απόψεις μπορείς να βρεις ενδιαφέροντα θέματα και απαντήσεις σε πιθανές απορίες σου. Υπάρχει επίσης η σελίδα Συχνές Ερωτήσεις, όπου ίσως βρεις κάτι χρήσιμο.

Αν το βιβλίο είναι περισσότερο του χαρακτήρα σου, ενδιαφέροντα αναγνώσματα στην Ελληνική είναι το Τρώγοντας Ζώα του Τζόναθαν Σαφράν και Η Απελευθέρωση των Ζώων του Πήτερ Σίνγκερ. Υπάρχουν επίσης τρία υπέροχα βιβλία για παιδιά από τις εκδόσεις Arigata, το Δεν Είναι Κοτομπουκιά της Στέφανι Μπρέιερ και τα Βίγκαν Σημαίνει Αγάπη και Να Γιατί Δεν Τρώμε Ζώα, της Ρούμπι Ροθ. Τέλος, ο Επαναστάτης της Φακής του Χρήστου Γεωργιάδη είναι ένα βιβλίο που αξίζει να διαβάσεις.

▪Κάνε μια λίστα με τα είδη προσωπικής περιποίησης και υγιεινής που χρησιμοποιείς, τα καλλυντικά και τα απορρυπαντικά σου, τα ρούχα σου και τα παπούτσια σου. Πόσα και ποια από αυτά περιέχουν ζωικά συστατικά; Ποιες είναι οι βίγκαν επιλογές που έχεις για τα επόμενα ψώνια σου; Μην πετάς πράγματα που ήδη έχεις. Αν έχεις δερμάτινο πορτοφόλι, ή ένα σαμπουάν με κερατίνη, ή κάποιο απορρυπαντικό εταιρείας που κάνει πειράματα σε ζώα, το κακό έχει ήδη γίνει. Δεν βοηθάς κανέναν πετώντας αυτά τα προϊόντα στα σκουπίδια και επιπλέον επιβαρύνεις το περιβάλλον. Αν αισθάνεσαι άσχημα χρησιμοποιώντας τα, κάτι απολύτως λογικό, μπορείς να τα χαρίσεις σε κάποιον άλλο. Ειδικά σε ότι αφορά ρούχα και παπούτσια, πολλοί άνθρωποι και ιδρύματα θα προτιμούσαν να τους τα δώσεις, παρά να τα πετάξεις.

 

Γνώρισε από κοντά τα θύματα

Αν ανήκεις στην πλειοψηφία των ανθρώπων, δεν έχεις γνωρίσει ποτέ από κοντά τα θύματα του ανθρώπινου τρόπου ζωής. Και σίγουρα δεν έχεις βρεθεί στα μέρη εκείνα όπου βιώνουν έναν ανάξιο, οδυνηρό και εξευτελιστικό θάνατο.

Νομίζεις ότι αυτό είναι περιττό και ακραίο; Σου συνιστούμε ανεπιφύλακτα να επισκεφτείς κτηνοτροφικές μονάδες και σφαγεία, τουλάχιστον μια φορά. Θα έχεις την ευκαιρία να γνωρίσεις από κοντά όλα αυτά τα άτομα για τα οποία αποφάσισες να αλλάξεις την ζωή σου. Να τα κοιτάξεις στα μάτια, να νιώσεις την απελπισία και το δράμα τους. Να τους προσφέρεις λίγο νερό ή έστω ένα άγγιγμα συμπόνιας. Να συνδεθείς μαζί τους. Το προσωπικό βίωμα είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση από τις θεωρίες και τα άρθρα στο διαδίκτυο. Θα σου προσφέρει έμπνευση, δύναμη, ειλικρινή ενσυναίσθηση και καλύτερη κατανόηση των λόγων για τους οποίους πήρες την απόφαση να γίνεις βίγκαν.

 

Μίλα στους ανθρώπους που αγαπάς

Θυμάσαι εκείνη την επίσκεψη στο ενυδρείο που κανονίσαμε για το Σάββατο; Άκυρο. Δεν θα έρθω, και αν θέλεις μπορώ να σου εξηγήσω και γιατί δεν πρέπει να πας ούτε εσύ.

Οι συνοπτικές και δραματικές αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορεί να προκαλέσουν αναστάτωση και συγκρούσεις μέσα στο στενό οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον. Μίλα στους ανθρώπους σου. Εξήγησέ τους ότι αποφάσισες να γίνεις βίγκαν και αυτό σημαίνει ότι μερικές φορές θα πρέπει να τρώτε διαφορετικό φαγητό, να βγαίνετε σε διαφορετικά μέρη και να κάνετε διαφορετικές δραστηριότητες.

Αν το κάνεις με τον σωστό τρόπο, στις περισσότερες περιπτώσεις η οικογένεια και οι φίλοι σου θα δείξουν κατανόηση και θα σεβαστούν το νέο τρόπο ζωής σου. Μην επιχειρείς να τους πείσεις κι αυτούς να σε ακολουθήσουν, τον πρώτο καιρό. Εκτός κι αν διαπιστώσεις πως υπάρχει ούτως ή άλλως ενδιαφέρον από αυτούς, η προσπάθεια να πείσεις κι άλλους ανθρώπους είναι κάτι που πρέπει προς το παρόν να αφήσεις για το (κοντινό) μέλλον.

Η ενημέρωση των οικείων σου θα σε βοηθήσει, επίσης, να δεσμευτείς με μεγαλύτερη συνέπεια στην απόφασή σου.

 

Το καινούριο σου φαγητό

Υπάρχουν τρία κυρίως υποτιθέμενα εμπόδια σε ότι αφορά την βίγκαν διατροφή που οι περισσότεροι θα προσπαθούν να σου θυμίζουν διαρκώς (πιο συχνά απ’ ότι μπορεί να φαντάζεσαι!):

▪Ότι θα αντιμετωπίσεις διατροφικές ελλείψεις και θα πρέπει να παίρνεις συμπληρώματα για να είσαι υγιής.
▪Ότι θα πρέπει να κάνεις συνδυασμούς φαγητών ή να επισκέπτεσαι διατροφολόγους για να τρως σωστά.
▪Ότι θα τρως μόνο χόρτα και πορτοκάλια και σύντομα θα νοσταλγήσεις τα αγαπημένα σου φαγητά.

Και οι τρεις παραπάνω θέσεις, είναι λάθος. Να ποια είναι η πραγματικότητα:

▪Η βιταμίνη Β12 είναι το μοναδικό συμπλήρωμα διατροφής που πρέπει να παίρνεις. Όλες οι υπόλοιπες θρεπτικές ουσίες βρίσκονται στα φυτά εύκολα και σε αφθονία. H ορμόνη χολεκαλσιφερόλη, γνωστή και ως βιταμίνη D, παράγεται από το σώμα μας σε τεράστιες ποσότητες με την έκθεσή μας στον ήλιο.
▪Δεν υπάρχουν πρωτεΐνες «υψηλής βιολογικής αξίας», ούτε χρειάζεται να κάνεις μαγικούς συνδυασμούς τροφών για να είσαι υγιής. Πρόκειται για έναν παλιό διατροφικό μύθο της δεκαετίας του 1970. Το μόνο που χρειάζεται είναι να μην πεινάς. Με άλλα λόγια, όταν λαμβάνεις το 100% των θερμίδων σου από φυτικά τρόφιμα με ισορροπημένο τρόπο (αυτό σημαίνει ότι χρειάζεσαι ποικιλία και δεν μπορείς, για παράδειγμα, να τρως 2000 θερμίδες μόνο από πατατάκια), το σώμα σου προσλαμβάνει όλα τα βασικά αμινοξέα σε επαρκείς ποσότητες και δεν χρειάζεται ούτε να μετράς, ούτε να σκέφτεσαι, ούτε να σχεδιάζεις.
▪Στην εποχή μας είναι πιο εύκολο από ποτέ να τρέφεσαι φυτικά. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να τρέφεσαι μόνο με μαρούλια και φακές και να ξεροσταλιάζεις πάνω από βιτρίνες φούρνων κοιτώντας τις τυρόπιτες. Ζούμε σε μια χώρα με απαράμιλλη ποικιλία σε λαχανικά, όσπρια και φρούτα και πλέον είναι εύκολο να βρεις φυτικά εναλλακτικά για ο,τιδήποτε μπορείς να φανταστείς: Από πίτσες και μπέργκερ μέχρι σνίτσελ αλά κρεμ και σούσι.

Διάβασε εδώ για την φυτική διατροφή με πλήρη τρόφιμα, που είναι και η διατροφή που σου προτείνουμε αν θέλεις όχι απλώς να είσαι βίγκαν, αλλά να είσαι και υγιής.

Ακολούθησε απλά και λογικά βήματα στην αλλαγή της διατροφής σου.

▪Φτιάξε μια λίστα με 15 φυτικά γεύματα που έτρωγες και πριν και σου αρέσουν. Για παράδειγμα, φακές, αρακάς γιαχνί, κοκκινιστά ρεβίθια ή φασολάδα. Έτσι, έχοντας τουλάχιστον 15 μέρες εξασφαλισμένων γευμάτων, θα έχεις τον χρόνο στο μεταξύ να εξερευνήσεις νέες ιδέες και συνταγές και να εμπλουτίσεις τη λίστα σου με εκατοντάδες ακόμα γεύματα.
▪Κατέβασε την μετάφραση του Χορτοφαγικού Οδηγού της Επιτροπής Γιατρών για την Υπεύθυνη Ιατρική, που μπορείς να βρεις στην ενότητα Downloads. Μπορείς να έχεις το φυλλάδιο στο κινητό, στο τάμπλετ ή στον υπολογιστή σου και φυσικά να το τυπώσεις σε χαρτί.
▪Μην απογοητεύεσαι αν «παραστρατήσεις». Είσαι άνθρωπος και έχεις αδυναμίες. Πέρασες μια ολόκληρη ζωή τρώγοντας ζώα, τυριά, παγωτά και ομελέτες. Αν έπεσες, σήκω πάνω και συνέχισε. Το κίνητρό σου είναι μεγαλύτερο από τις αδυναμίες σου. Ακόμη κι αν κάνεις λάθη, δεν είναι λόγος να τα παρατήσεις. Βρες τι έφταιξε και την επόμενη φορά θα έχεις μεγαλύτερη δύναμη και, ενδεχομένως, καλύτερες επιλογές.

Μάθε να τρέφεσαι υγιεινά.

Εφόσον αποφάσισες να τρέφεσαι φυτικά, γιατί όχι και πιο υγιεινά; Η καλή υγεία θα σου δώσει ένα παραπάνω κίνητρο να είσαι βίγκαν. Φρόντισε το σώμα σου και προσπάθησε να κόψεις κακές διατροφικές συνήθειες. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι τα παρακάτω δεν είναι προϋπόθεση για να είσαι βίγκαν και ούτε πρέπει να τα αποφεύγεις πάση θυσία. Αντίθετα, ορισμένα από αυτά τα τρόφιμα μπορεί να σε βοηθήσουν στην απεξάρτηση από τα αντίστοιχα ζωικά (για παράδειγμα, το φυτικό τυρί).

Όταν και αν νιώσεις την ανάγκη να υιοθετήσεις έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής και εφόσον δεν συντρέχουν λόγοι υγείας για μια επείγουσα στροφή προς την υγιεινή διατροφή, τότε μπορείς να απομακρύνεις από το πιάτο σου τα παρακάτω.

Να μερικές τροφές που είναι βίγκαν, αλλά όχι υγιεινές:
▪Λευκό αλεύρι και ό,τι παράγεται από αυτό (ζύμες, ψωμιά, κουλούρια, πίτες).
▪Απομονωμένες πρωτεΐνες φυτών (π.χ. σέιταν). Χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε απομιμήσεις κρέατος.
▪Τηγανητές πατάτες (και ο,τιδήποτε τηγανητό).
▪Φυτικά τυριά.
▪Φυτικά έλαια κάθε είδους, με εξαίρεση μικρές ποσότητες έξτρα παρθένου ελαιολάδου ψυχρής έκθλιψης.
▪Χυμοί φρούτων, με εξαίρεση χυμούς και σμούθι που φτιάχνονται στο σπίτι και καταναλώνονται άμεσα.

Και μερικές που ίσως δεν έχεις δοκιμάσει ποτέ ή δεν τους έχεις δώσει την δέουσα σημασία, αλλά θα έπρεπε να βάλεις στην διατροφή σου:
▪Προϊόντα ολικής άλεσης (άλευρα, ζυμαρικά, ψωμί, ζύμες).
▪Διατροφική μαγιά, ιδανικά ενισχυμένη με Β12.
▪Τριμμένο λιναρόσπορο.
▪Ποικιλία αποξηραμένων μπαχαρικών.
▪Αβοκάντο.
▪Τόφου.

Να θυμάσαι ότι τα προϊόντα ολικής άλεσης περιέχουν μέταλλα, φυτικές ίνες και βιταμίνες σε πολύ μεγαλύτερες συγκεντρώσεις από τα αντίστοιχα λευκά, επεξεργασμένα προϊόντα. Το ίδιο ισχύει και για τις φλούδες των φρούτων και των λαχανικών, οι οποίες περιέχουν σημαντικές ποσότητες θρεπτικών συστατικών που ανήκουν στο στομάχι μας, όχι στα σκουπίδια!

 

Ζήτα βοήθεια

Σε οποιοδήποτε στάδιο της μετάβασής σου, είναι σημαντικό να έχεις στήριξη και βοήθεια.

Αν δεν το έχεις κάνει ήδη, σου προτείνουμε να βρεις φίλους που είναι βίγκαν για πολύ καιρό και θα μπορούσαν να σου λύσουν απορίες ή να σε βοηθήσουν σε κάτι, λόγω εμπειρίας. Βοήθεια μπορείς επίσης να ζητήσεις κάτω από οποιαδήποτε δημοσίευση της Συνύπαρξης στο Facebook – είναι σίγουρο ότι πολλά μέλη θα ανταποκριθούν. Αν τίποτα από τα παραπάνω δεν λειτουργεί, μπορείς πάντα να επικοινωνήσεις μαζί μας.

 

Σχόλια Facebook